/لرستان را باید دید/سفر به دره‌خزینه گرند کانیون ایران را از دست ندهید

شناسه : 23364 ۰۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
دره خزینه، دره‌ای شگفت انگیز در لرستان است و یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران به شمار می‌رود.
/لرستان را باید دید/سفر به دره‌خزینه گرند کانیون ایران را از دست ندهید
پ
پ

به گزارش ماژین نیوز؛ به نقل از سایت گردشگری ایران‌گرد؛ دره خزینه دره‌ای شگفت انگیز در لرستان است و یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران به شمار می‌رود.

این دره که به گرند کانیون ایران نیز معروف است یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری لرستان و مقصدی محبوب برای طبیعت گردی محسوب می‌شود.

اگر شما هم قصد دارید این دره را از نزدیک ببینید،‌ با ما همراه باشید تا ببینیم این دره کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد؛ همچنین قصد داریم بهترین زمان سفر و شرایط اقامت در آن را هم بررسی کنیم.

این دره در واقع دره‌ای عمیق است که رودخانه‌ای به شکل نعل اسب در آن جریان دارد از میان این رودخانه، صخره‌ای مرتفع از دل زمین بیرون زده که زیبایی‌اش اعجاب‌انگیز است.

بر پیکر صخره به راحتی می‌توان آثار میلیون‌ها سال فرسایش خاک را به‌صورت لایه‌های رسوبی متعدد مشاهده کرد از همین نظر این دره را به گرند کانیون ایران نسبت می‌دهند. گرند کانیون دره‌ای مشابه در ایالت آریزونای آمریکا است.

دیدنی‌های دره خزینه

پیچ نعل اسبی

پیچ نعل اسبی همان محیط دور صخره است که رودخانه سیمره هم در آن جریان دارد سیمره یکی از شاخه‌های رودخانه کرخه بوده و با ورود به این دره صخره میان آن را در بر گرفته است وجود این رودخانه دره اعجاب‌انگیز خزینه را بیش از پیش به گرند کانیون شبیه می‌کند.

پل معلق

پل معلق این دره بلندترین پل معلق خاورمیانه به شمار می‌رود. این پل ۸۵ متر ارتفاع و ۱۱۲ متر طول دارد و یکی از مشهورترین جاذبه‌های این دره است.

پل معلق در ابتدا به عنوان راه ارتباطی به سد کرخه برای محققان و مهندسین ساخته شد اما بعدها مورد توجه گردشگران هم قرار گرفت و به عنوان جاذبه گردشگری مورد استفاده قرار گرفت لازم به گفتن است که بخشی از این پل در زمان‌های گذشته نخریب شد که از مرمت یا به حالت اولیه باقی بودن آن اطلاع زیادی در دسترس نویسنده نیست.

تفریحات دره خزینه:

این دره شگفت‌انگیز جای خوبی برای پی بردن به قدرت طبیعت است در این دره می‌توانید صخره‌ای را ببینید که آثار میلیون‌ها سال بر پیکره‌شان پیداست.

لایه‌های سنگ‌های فرسوده شده در طول سالیان دراز نشان می‌دهد این صخره عمری طولانی دارد.

در این دره می‌توانید به صخره‌نوردی و کوهنوردی بپردازید و از ارتفاعات متعدد آن لذت ببرید علاوه بر صخره مشهوری که در مرکز دره قرار دارد، دور تا دور آن نیز صخر‌ه‌های بسیاری قد برافراشته‌‌اند.

برای صعود از آن‌ها حتما تمام لوازم ایمنی و راهنمای راه بلد به همراه داشته باشید.

لذت عکاسی

عکس گرفتن از مناظر بی‌نظیر دره‌خزینه  یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه گردشگران است.

پس شما هم در سفر به دره زیبای خزینه دوربین عکاسی را فراموش نکنید چراکه مقاومت در برابر شگفتی این دره سخت است و هر کسی را وادار به ثبت عکس یادگاری می‌کند.

دره‌خزینه کجاست؟

پس از بررسی دیدنی‌ها و تفریحات، شاید برای شما هم سوال باشد که بدانید دره‌خزینه کجاست و چطور می‌توان به آن دسترسی داشت؟

همان‌طور که گفتیم این دره در استان لرستان قرار دارد. روستایی به نام خزینه در شهرستان پل‌دختر این دره اعجاب انگیز را در خود جای داده و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

فاصله این دره از نزدیک‌ترین شهرهای اطراف مانند خرم‌آباد ۱۳۶ کیلومتر و پل‌دختر ۴۰ کیلومتر است. همچنین این دره تا اندیمشک و دره‌شهر به ترتیب ۷۳ و ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

مسیر دسترسی به دره‌خزینه

برای دسترسی به این دره از سمت تهران می‌توانید از اتوبان تهران به قم یا تهران به ساوه به سمت اراک حرکت کنید پس از پشت سر گذاشتن بروجرد و خرم‌آباد وارد مسیر پل‌دختر می‌شوید.

پس از طی مسیری به روستای خزینه خواهید رسید. حدود دو کیلومتر دیگر باید طی کنید و کارگاه سدسازی کرخه دو را پشت سر بگذارید تا به دره زیبای خزینه برسید.

با آرزوی داشتن سفری ایمن و در یاد ماندنی برای هم‌وطنان به استان لرستان.

پایان‌پیام/

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.