پ
پ

پایگاه خبری- تحلیلی ماژین‌نیوز در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ به شماره مجوز ۸۶۹۴۹ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به صاحب امتیازی فرشته صیاد بیرانوند و مدیر مسئولی نصرالله صیاد بیرانوند مشغول به فعالیت شده است.
به عقیده دکتر عطا حسن‌پور، باستان‌شناس مطرح لرستان و کشور، ماژین به معنای محل زندگی می‌باشد و از دو بخش “ما” به معنای محل و مأوا و “ژین” به معنای زندگی، تشکیل شده است که هنوز در لکی کُردی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. حرف “ژ” که از حروف اصلی لری، ایرانی و اصیل است، در واقع ایرانی بودن آن‌ را می‌رساند.
قدیمی‌ترین آثاری که باستان‌شناسان در منطقه ماژین گزارش داده‌اند مربوط به دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی است
مقبره معروف ماهی‌صالح (مهدی‌صالح) مربوط به دوره ایلخانی، در قرن هشتم هجری قمری، مهم‌ترین مقبره دوران اسلامی شهر تاریخی ماژین محسوب می‌شود.
باستان‌شناسان چند اثر مربوط به دوره اشکانی و ساسانی را در این منطقه کشف کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان یک شهر و یک پل واقع در روستای “وَرکَمَره” را نام برد. این منطقه در دوره ساسانی محل زندگی بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.
همچنین غارهای متعددی در این شهر تاریخی مشاهده شده که مربوط به عصر “حجر” و دوران “نوسنگی” است و حدود ۹ هزار سال قدمت دارند.
زندگی در شهر تاریخی ماژین از عصر حجر تا کنون جریان داشته و دارد. این منطقه همواره شاهد تطور ادوار، مراحل باستان‌شناسی یا سکونت بشر در زمان‌های مختلف بوده است.
پایگاه خبری-تحلیلی ماژین‌نیوز، وابسته به هیچ گروه یا جناح سیاسی نیست و تابع جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی می‌باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.