مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با ماژین‌نیوز؛

۳۰ واحد صنعتی در سال‌جاری  به چرخه‌ی تولید باز می‌گردند/موتور ضعیف صنعت لرستان

شناسه : 2865 ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان می‌گوید: موتور صنعت لرستان ضعیف است و برنامه داریم در سال‌جاری 30 واحد صنعتی را به چرخه‌ی تولید بازگردانیم.
۳۰ واحد صنعتی در سال‌جاری  به چرخه‌ی تولید باز می‌گردند/موتور ضعیف صنعت لرستان
پ
پ

بختیار رازانی در گفت‌وگوی اختصاصی به ماژین‌نیوز در پاسخ به طرح سوال در ارتباط با اقدامات انجام گرفته شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در راستای خوشه‌سازی محصولات استان به چه صورت بوده است؟ گفت: بحث خوشه‌های کسب و کار بیش از ۴۰ سال در دنیا و ۱۵ سال در کشور مطرح شده که متولی آن سازمان صنایع کوچک است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که هدف خوشه‌های کسب و کار، شناسایی پتانسیل‌های نسبی هر منطقه در جغرافیایی مشخص است، اظهار می‌کند: خوشه‌های کسب و کار ظرفیت‌های هر منطقه را شناسایی و آن‌ها را به سمت توسعه یافتگی سوق می‌دهد کار مطالعاتی این امر مهم در لرستان سال ۹۵ صورت گرفت و در همین راستا ۱۶ خوشه در استان شناسایی شد.

رازانی در ادامه با اشاره به این‌که فرش لری از برندهای شناخته شده‌ی استان و کشور محسوب می‌شود و در همین راستا نیز نقشه‌های قدیمی را احیا و به‌روز رسانی کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: در سال ۹۶ خوشه گلیم آغاز و تا به امروز تقریباً به پایان رسیده است.

این مسئول با اشاره به تولید سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تُن عسل لرستان می‌گوید: به دلیل تنوع گیاهی لرستان، کیفیت عسل در این استان بسیار مرغوب و نسبت به دیگر استان‌های دیگر متفاوت است.

رازانی با اشاره به این‌که در حال حاضر عسل لرستان به‌صورت فلّه‌ای توزیع می‌شود، تصریح می‌کند: در تلاش هستیم عسل لرستان با بسته‌بندی مناسب ارتقاء پیدا کند در این زمینه طرح‌های مطالعاتی انجام شده تا بتوانیم در زمینه صادرات این محصول، کسب و کار مناسبی را فراهم نماییم.

 

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در پاسخ به سوال با توجه به این‌که دولت در سطح کشور به سمت توسعه صنایع کوچک رفته آیا این مهم در لرستان انجام شده است؟ گفت: نه تنها کشور بلکه تمام دنیا در حال رفتن به سمت توسعه صنایع کوچک هستند و شاید مهم‌ترین برهان آن کاربری بودن صنایع کوچک باشد که سرمایه‌بر نیز نیستند.

 

بختیار رازانی در ادامه با اشاره به این‌که در صنایع کوچک در واقع به ازای سرمایه‌گذاری کم اشتغال بالا ایجاد می‌کنیم، اظهار می‌کند: در صنایع خرد با اشتغال زیر دَه نفر به ازای هر ۱۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود که نمونه بارز آن می‌توان به قالی‌بافی اشاره کرد در صنایع کوچک و متوسط به‌طور میانگین هر ۵۰۰ میلیون تومان و در صنایع بزرگ هم چند میلیارد تومان یک شغل ایجاد می‌کند.

این مسئول در ادامه با بیان این‌که وقتی مشکل اصلی ما اشتغال است باید به توسعه صنایع کوچک روی آوریم، ادامه می‌دهد: اما توسعه صنایع کوچک محقق نمی‌شود جز با ارتباط داشتن با صنایع بزرگ، یک حلقه اتصال باید بین این صنایع وجود داشته باشد که بتواند هم‌افزایی به وجود آید.

وی در ادامه با بیان این‌که در کشور ۹۹ درصد صنایع کوچک و متوسط هستند و این رقم در استان به ۹۶ درصد می‌رسد بیان می‌کند: صنایع کوچک بعد از یک مدت باید به صنایع متوسط و بزرگ تبدیل شوند، این ارتقاء بستگی به فرآیند تکنولوژی دارد که معمولاً ۵ سال به طول می‌انجامد متاسفانه ما در لرستان صنایع بزرگ نداریم.

 

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در پاسخ به دیگر سوال مطرح شده که به‌تعداد واحدهای تولیدی فعال و غیر فعال استان اشاره‌ای داشته باشید، شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان چه حمایتی از واحدهای تولید فعال داشته و برای به چرخه‌ی تولید بازگرداندن واحدهای غیر فعال چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: تقریبا ۱۲۷۰ واحد صنعتی در استان از سازمان صمت پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند که از این تعداد ۳۶۷ واحد آن در شرکت شهرک‌های صنعتی قرار دارد.

بختیار رازانی در ادامه با بیان این‌که ۷۰ درصد از واحدهای صنعتی از ۳۶۷ واحد، فعال و مابقی تعطیل هستند، اظهار می‌کند: این واحدهای فعال نیز از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند و تنها ۲۰ تا ۷۰ درصد فعال هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که در واقع موتور صنعت لرستان با تمام ظرفیت کار نمی‌کند و ضعیف است، ادامه می‌دهد: ۴۱ درصد صنایع ما با ۲۵ درصد ظرفیت، ۳۸ درصد بین ۲۵ تا ۵۰، ۱۱ درصد بین ۵۰ تا ۷۵ و تنها ۹ درصد با ظرفیت بالای ۷۵ درصد فعال هستند در واقع از ۳۶۷ واحد صنعتی ۲۵۸ واحد با این آمار مشغول به فعالیت می‌باشند.

 

وی در ادامه با بیان این‌که برای بازفعالی واحدهای صنعتی راکد برنامه‌های خوبی انجام داده‌ایم، می‌افزاید: در گام نخست باید خط تولید برخی از واحدها تغییر و محصولات خروجی خود را عوض کنند برخی از واحدها نیز اختلاف شرکایی دارند در این راستا نیز ورود پیدا کرده‌ایم اما مشکل اصلی بسیاری از واحدهای صنعتی، نقدینگی است در همین رابطه بسیاری از آن‌ها را به سمت تسهیلات و راه‌های تامین مالی سوق داده‌ایم.

 

رازانی بیان می‌کند: در سال ۹۷، ۲۵ واحد، سال ۹۸، ۳۱ واحد و در سال‌ ۹۹ نیز برنامه داریم که ۳۰ واحد را به چرخه تولید بازگردانیم در نیمه نخست سال‌جاری ۱۲ واحد به چرخه تولید بازگشته‌اند.

 

انتهای‌پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.