سکوت شهر در هیاهوی پسماندهای تبلیغاتی

شناسه : 11569 ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری برای انتخابات ۲۸ خرداد بامداد امروزبه پایان رسید و اکنون با وجود سکوت شهر و آرامش ستادهای انتخاباتی، هیاهوی " پسماندهای تبلیغاتی" بر در دیوار شهر همچنان به چشم می‌آید.
سکوت شهر در هیاهوی پسماندهای تبلیغاتی
پ
پ

به گزارش ماژین‌نیوز، غروب دیروز چهارشنبه تبلیغات به ویژه در حوزه شوراهای شهری به اوج رسید و خیابان‌ها و حتی کوچه‌های منتهی به ستادهای انتخاباتی عکس باران شدند، پوستر و کارت‌های کوچک تبلیغاتی بین خودروهای عبوری پخش شد و برخی هم برای داشتن سرعت عمل بیشتر، از ترافیک سوء استفاده کرده و پوسترهای تبلیغاتی را به داخل خودرو پرت می‌کردند.

امروز پنج‌شنبه است، ستادهای انتخاباتی آرام گرفته‌اند اما دیوارها و میادین، همچنان” سخنگو” هستند، انگار که قانون گریزی برای ورود به پارلمان شهری، خوب جواب می‌دهد.

کرونا و فضای مجازی هم نتوانستند بر تبلیغات سنتی چیره شوند، چسباندن عکس و پوستر بر هر جای ممکن چهره شهر را تا حدودی استرس‌زا کرده است، برخی تیرهای چراغ برق و دیوارها با دست نوشته‌های نازیبا و درشت، بار سنگین تبلیغات کثیف را به دوش می‌گیرند و در برخی مکان‌ها نیز انواع پوسترهای رنگارنگ تبلیغاتی راه تنفس را بر دیوارهای شهر بسته است.

تحریک بصری مردم و ایجاد جلوه‌های متعدد انتخاباتی در زمان تبلیغات میدانی از اصلی‌ترین روش‌های جلب رای و ترغیب رای دهندگان برای کاندیداها به شمار می‌رفت که امروزه با بکار بردن تبلیغات پاک تا حدودی در برخی استان‌ها کمرنگ شده اما همچنان طرفداران خود را در انتخابات لرستان دارد.

سرعت عمل نیروهای پاکبان و خدمات شهری شهرداری برای پاک کردن چهره تبلیغات زده شهر خرم‌آباد نیز ستودنی است و در حال حاضر بسیاری از میادین و خیابان‌های اصلی شهر که محل ستادهای انتخاباتی بود از آن همه آثار تبلیغات از جمله کاغذ، ماسک و لیوان‌های یکبار مصرف پاک شده است.

این نوع تبلیغات و آلودگی چهره شهر در حالی است که بنابر  قانون انتخابات بایدها و نبایدهایی ذکر شده که ما به برخی نبایدها از جمله نصب پوستر و عکس به مکان‌های غیرمجاز و دیوارنویسی مبتلا هستیم در حالی‌که به صراحت در این ماده قانونی گفته شده تبلیغات و شیوه‌های تبلیغی مجاز منحصر به موارد این قانون است و نیروهای انتظامی، قضایی و فرمانداری موظف به برخورد با موارد غیرمجاز هستند.

موردی که به طور معمول با آن مواجه هستیم این است که با آغاز زمان تبلیغات، چسباندن پوستر بر هر مکانی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی گرفته تا زیرگذرها، جداول کنار خیابان و اطراف میدان‌های شهر انجام می‌شود در حالی‌که الصاق عکس و پوستر به تاسیسات عمومی، اموال شهرداری و تابلوها ممنوع است.

بر اساس قانون تبلیغات انتخاباتی، دیوارنویسی بر موسسات آموزشی و ادارات دولتی و عمومی ممنوع است و تبلیغات تصویری باید در محل‌هایی که شهرداری مشخص کرده انجام شود اما متاسفانه عده‌ای حتی به تابلوهای کوچک وسط بلوار که متعلق به راهنمایی و رانندگی و برای حفظ جان مردم است پوستر نصب می‌کنند که ماموران نیروی انتظامی و شهرداری‌ها باید این موارد را برابر ماده ۵۶ معدوم کنند.

بارسنگین تبلیغات غیرمجاز بر دوش دیوارهای شهر در حالی‌که صورت گرفت که قانون به صراحت اعلام می‌کند دیوارنویسی علاوه بر ممنوعیت در قانون انتخابات، طبق قانون مجازات اسلامی جرم و در صورت شکایت مردم و شهرداری قابل تعقیب است چراکه آسیب رساندن به اموال عمومی محسوب می‌شود.

بر اساس دستورالعمل اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا زمان رای‌گیری به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ساعت هفت روز جمعه ۲۸ خرداد آغاز و تا ساعت ۲۴ ادامه پیدا می‌کند.

اکنون یک‌هزار و ۱۳۱ نفر در انتخابات شوراهای اسلامی شهری و هفت هزار و ۸۲۶ نفر نیز در شوراهای روستایی استان باهم رقابت دارند.

برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در لرستان یک‌هزار و ۸۷۱ شعبه ثابت و سیار شهری و روستایی فعالیت خواهند داشت و یک میلیون و ۵۰۱ هزار و ۹۶۴ نفر در استان واجد شرایط رای‌گیری هستند که ۳۳ هزار و ۸۲۵ نفر آنان رای اولی می‌باشند.

۴۵۳ شعبه اخذ رای الکترونیک برای انتخابات ۲۸ خرداد در چهار شهرستان استان دایر می‌شود،  انتخابات امسال در ۱۱ شهرستان و یک‌هزار و ۵۱۶ روستای استان برگزار می‌شود اما در ۱۹۸ روستا آمار افراد ثبت‌نامی به حد نصاب نرسید.

۳۴ شورای اسلامی شهر در لرستان وجود دارد که ۱۸۱ عضو اصلی و ۱۰۳ عضو علی‌البدل دارند.

تعداد شعب اخذ رای در استان نیز نسبت به دوره قبل ۱۵ درصد افزایش یافته و با همکاری پنج‌هزار نفر از عوامل اجرایی، انتخابات پیش‌رو را در ۲ هزار و ۳۱ شعبه استان برگزار خواهیم کرد.

انتخابات ۲۸ خرداد در ۳۱ حوزه شهری و یک‌هزار و ۷۰۰ حوزه روستایی لرستان برگزار می‌شود همچنین ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی نیز با ۲۴ شعبه بر روند برگزاری این رویداد سیاسی در استان نظارت دارد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه هفته جاری ( ۲۸ خرداد) هم‌زمان با سراسر کشور در لرستان برگزار می‌شود.

 

الهام بابایی
پایان‌پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.