به بهانه 27 اردی‌بهشت؛

رویایی در روابط‌عمومی

شناسه : 23434 ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ نویسنده : علی کاکولوند
قطعاً در سازمان‌های حرفه‌ای، جایگاه روابط‌عمومی‌ به‌خوبی دیده می‌شود و فعالیت‌ها برمبنای توسعه و دست‌یابی به اهداف از پیش تعیین‌شده است.
رویایی در روابط‌عمومی
پ
پ

به گزارش ماژین نیوز؛ علی کاکولوند کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در یادداشتی نوشت؛ قطعاً در سازمان‌های حرفه‌ای، جایگاه روابط عمومی‌ به‌خوبی دیده می‌شود و فعالیت‌ها برمبنای توسعه و دست‌یابی به اهداف از پیش تعیین‌شده است. دیدگاه‌ها در روابط عمومی ابعاد گسترده‌ای دارد، امروزه فناوری در سرعت علم و اخبار را می‌توان در رسانه‌ها یافت که علاوه‌بر رسانه‌های خبری بخشی از آن نیز توسط روابط‌عمومی‌ها نشر داده می‌شود، اما به‌راستی روابط عمومی یعنی اخبارگویی؟

در دیدگاه صاحب‌نظران، روابط‌عمومی کسی است که اصلی‌ترین رسالت‌اش مدیریت افکارعمومی و درون‌سازمانی است. اما سوال این‌جاست که آیا سازمان یا دستگاه مربوطه به‌خوبی توانسته در جذب نیروی کارآمد درست عمل کند؟ و آیا جایگاه یک روابط‌عمومی به‌خوبی دیده شده است؟

همه‌ی ما می‌دانیم که عملکرد روابط‌عمومی‌ها بر جامعه و خود سازمان تاثیر به‌سزایی دارد ولی اگر در کشور خودمان بخواهیم به جایگاه روابط‌عمومی نگاه کنیم، قطعاً آن جایگاه واقعی را به‌صورت کلی شاهد نیستیم و گاهاً در برخی سازمان‌ها، روابط‌عمومی‌ها جز چاپ چند بنر و انتشار چند خبر ناقص و کم‌اهمیت کار دیگری نداشته‌اند.

اعمال مدیریت شایسته در جامعه، نیاز به اطلاعات روز، واقعی و کارآمد از جامعه دارد. باوجود هزینه‌بر بودن بسیاری از فعالیت‌های روابط‌عمومی، بودن این واحد در هر سازمان کمک به دیدن درست آینده، شناخت نقاط ضعف و رفع آن و ایجاد یک بازار اطلاعاتی در انعکاس اخبار و رویدادها است. یکی از فاکتورهای موفق در مدیریت روابط‌عمومی خلاقیت و نوآوری است، افراد بادانش و باتجربه در این حوزه به‌خوبی از این فاکتور بهره می‌برند و به‌درستی ارتباطی قوی با مدیریت و افکارعمومی پیدا می‌کنند.

نگاهی به چگونگی انتخاب مدیران، مسئولین و کارشناسان روابط‌عمومی

طبق تحقیقاتی که به‌عمل آمده، در کشور ما روابط‌عمومی‌ها به چنددسته تقسیم می‌شوند.
۱- روابط‌عمومی‌های تبعید شده: این دسته از روابط‌عمومی‌ها یا بر اثر سهل‌انگاری خود یا افراد دیگر به روابط‌عمومی تبعید شده‌اند و عملاً هیچ‌گونه کارایی مفیدی در عرصه ارتباط و رسانه ندارند و عاری از سواد رسانه هستند.
۲- روابط‌عمومی‌ بله‌قربان‌گو: این‌گونه افراد فقط در اختیار مدیر دستگاه بوده و صرفاً فقط در راه خوش‌آیند مدیر کار می‌کنند و عملاً فقط به‌عنوان روابط‌عمومی بله‌قربان‌گو شناخته می‌شوند.
۳- روابط‌عمومی‌های کارآمد: در این گروه مدیران روابط‌عمومی اهداف سازمان را دنبال و مدیریت کرده، این‌گونه افراد به‌خوبی می‌دانند یک روابط‌عمومی به‌عنوان یک مشاور امین برای دستگاه و مدیر آن می‌باشد. آن‌ها علاوه‌بر این‌که مشاوری امین و صادق هستند به‌خوبی می‌دانند تعامل کارمندان با مدیر، مدیریت افکارعمومی، ارتباط بین مردم و مسئولین، ارتباط مفید با رسانه‌ها و رصد و پاسخ‌گویی در کانال‌های خبری فضای مجازی و… ازجمله کارهای یک مدیر توانمند روابط‌عمومی است.

شاخص‌های یک روابط‌عمومی موفق در چند بند خلاصه می‌شود: داشتن دانش کافی از لحاظ سواد خصوصاً سواد رسانه‌- شنونده و انتقادپذیر- خلاق و ایده‌پرور- آراسته و پاکیزه و منظم- ماجراجو در رفع تضعیفات و پیشرو در اهداف سازمانی و امین و صادق بودن در بین کارکنان دستگاه.

بزرگ‌ترين آسيب وارد به روابط‌عمومی‌ها، عدم تعريف وظايف آن‌ها است و از آن‌جايی‌كه تعريف مشخصی برای روابط‌عمومی و كار و جايگاه آن وجود ندارد، روابط بر ضوابط در روابط‌عمومی‌ها حاكم شده است. متاسفانه روابط‌عمومی در ايران ساختار واقعی خود را نگرفته و همواره شاهد مشكلات زيادی هستيم كه بايد برای رفع آن اقداماتی صورت بگیرد.

زمانی سازمان در تحقق برنامه‌ها و اهداف خود موفق خواهد بود كه از یک روابط‌عمومی قوی برخوردار باشد. مدیران باید در انتصاب افراد ناآشنا به ماهيت كار روابط‌عمومی دقت بیش‌تری داشته باشند و به این موضوع اهمیت جدی بدهند. متاسفانه انتظارات از روابط‌عمومی سطحی و در حد عكس گرفتن و درج و انتشار اخبار است، در حالی‌كه روابط‌عمومی بازوی توانمند، پرتحرک و مشاور قوی سازمان و مدير است.

در پایان افرادی که در این عرصه فعالیت دارند بدانند هیچ‌گاه از جایگاهی که در آن هستید، احساس یاس و ناامیدی به خود راه ندهید، در حرفه روابط‌عمومی علاوه‌بر کمبودها و نقصان‌هایی که وجود دارد، استرس نیز توسط عوامل بیرونی و داخلی وجود داشته، آن‌چه مهم بوده این است که شما انتخاب شده‌اید برای رفع این کمبودها و نقصان‌ها.

این یادداشت برای نخستین‌بار در نشریه پاییزان منتشر شده است.

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.