جشن رنگارنگ بهار طبیعت در لرستان

شناسه : 19016 ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳ منبع : مهر
بهار، فصل شورانگیز طبیعت است که دوست‌داران طبیعت را به خود می‌خواند تا برای دیدار قطعه‌ای از بهشت ایران زمین به لرستان، قلب طبیعت ایران سفر کنند.
جشن رنگارنگ بهار طبیعت در لرستان
پ
پ

ماژین‌نیوز، لرستانی‌ها در سرزمینی زندگی می‌کنند که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با جاذبه‌های رنگارنگی آذین بسته شده که باید قدردان تمام این نعمت‌های خدادادی باشیم و از آن‌ها برای توسعه اقتصادی استان نهایت استفاده را ببریم.

لرستان را می‌توان سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت‌های بهشتی، دریاچه‌های منحصر به فرد، تالاب‌های بکر و جنگل‌های انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت‌وار ایران اسلامی را در خود جای داده است.

شاید در کمتر جایی بتوان به فاصله چند کیلومتری تالاب‌های منطقه گرمسیر پل‌دختر به رشته کوه پربرف اشترانکوه و تونل برفی ازنا رسید، چهارفصل بودن لرستان فرصتی است که به نظر می‌رسد کمتر به آن پرداخته شده است.

لرستان، موقعیت منحصر به فرد و جاذبه‌های مغفول

موقعیت منحصر به فرد لرستان به لحاظ نقش شاخص ارتباطی از دیگر مزایای این استان زرخیز است. لرستان از شمال به استان‌های مرکزی و همدان، از جنوب به خوزستان، از خاور به اصفهان و از باختر به کرمانشاه و ایلام متصل می‌شود.

موقعیت ویژه لرستان در بین استان‌های نام برده، این استان را به عنوان شاهراهی ویژه برای ارتباط شمال – جنوب و شرق – غرب تبدیل کرده است و همین مهم می‌تواند زمینه جذب بسیاری از مسافران عبوری از این استان را فراهم آورد.

وجود جاذبه‌های طبیعی مانند آبشارها از جمله بیشه، نوژیان، آب سفید، وارک، تله زنگ، چشمه‌های آب معدنی نظیر چشمه گراب کوهدشت، گراب امامزاده حسن الیگودرز، گوگردی برآفتاب طلایه چم سنگر و چشمه سراب در دهقان کاکاشرف، دریاچه‌های دیدنی مانند گهر و کیو، تالاب‌های زیبا مانند بیشه دالان بروجرد و تالاب‌های هفتگانه پل‌دختر این استان را به لحاظ طبیعت گردی در میان دیگر استان‌های کشور شاخص کرده است.

لرستان سرزمین کوه، جنگل، آبشار، رودخانه و دشت

لرستان سرزمینی کوهستانی است و کوه‌ها نیمی از مساحت آن را پوشانیده‌اند. در این استان ۳۵ قله با ارتفاع بیش از سه هزار متر وجود دارد. این کوه‌ها در سراسر سال پوشیده از برف هستند و از منابع آبی مهم استان به شمار می‌روند و دریاچه‌های زیبای این کوه‌ها در حوزه آبریز رودخانه دز قرار دارند.

این در حالی است که لرستان از جمله استان‌هایی است که دارای دشت‌های هموار و سرسبز فراوانی برای طبیعت گردان است. از جمله دشت‌های لرستان می‌توان به سیلاخور، الیگودرز، الشتر، کوهدشت و دیگر دشت‌های پراکنده این استان اشاره کرد.

همچنین پر آب‌ترین حوزه‌های آبریز ایران در خاک و پهنه جغرافیایی استان لرستان وجود دارد که این امر موجب ایجاد طبیعتی سرسبز و بهشت وار در این قطعه از سرزمین ایران شده است.

در لرستان بیش از ۳۳ رودخانه دائمی جریان دارد که بر اساس حوضه آبریز به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. رودهای حوضه دز و رودهای حوضه کرخه در مجموع ۹۶ درصد سطح استان را در بر می‌گیرند و رودهای حوضه مرکزی که سطح کوچکی از شرقی ترین قسمت استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وجود ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در پهنه لرستان

این در حالی است که وجود این رودخانه‌های بزرگ و پرآب موجب ایجاد آبشارهای منحصر به فردی در مسیر جریان این رودخانه‌ها در دل صخره‌های این استان شده است.

در حال حاضر بالغ بر ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در پهنه لرستان وجود دارد که بخش عمده‌ای از این آبشارها در مسیر رودخانه‌های این استان قرار گرفته‌اند.

وجود رودخانه‌ها، تالاب‌های منحصر به فرد، دریاچه‌های وسیع، کوه‌های سر به فلک کشیده، دشت‌های فراخ و آبشارهای منحصر به فرد ویژگی‌های خاص پهنه لرستان است که با گذاشتن قطعه جنگل‌های انبوه و مراتع بکر پازل این بهشت زیبا تکمیل می‌شود.

بنابراین گزارش نیمی از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل و مرتع است. بیشتر جنگل‌های لرستان از نوع بلوط است. پراکندگی درختان بنه، بادام و بلوط بر اساس ارتفاع از سطح دریا تغییر می‌کند.

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.