گفت‌وگو با حسین حسنوند نابغه موسیقی لرستان؛

از فراگیری موسیقی نزد خانواده کامکارها تا آرزوی همکاری با استاد همایون شجریان

شناسه : 24726 ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ نویسنده : نصراله صیاد بیرانوند
در سرتاسر ایران بانوی ما هرکس به نحوی و با سازی سخن دل خویش را بر تار موسیقی جاری می‌سازد و روح آدمی را جلا می‌دهد، پر می‌گشاید و او را به سمت معشوق و خالق هستی می‌برد.
از فراگیری موسیقی نزد خانواده کامکارها تا آرزوی همکاری با استاد همایون شجریان
پ
پ

اختصاصی، ماژین‌نیوز، نصراله صیاد_انسان از نخستین روزی که دیده به دنیا می‌گشاید بی‌قراریش نسبت به دنیای جدید با نوای دل‌نشین لای‌لای مادر آرام می‌گیرد و این خوش‌لحن‌ترین آوای زندگی بشریت است و از جانبی زیباترین ره‌آوردی که آدمی از جانب خدا با خود بر روی زمین می‌آورد.

مصداق بارز این سخن می‌تواند همین باشد که انسان در سوگ و با نوای حرن‌انگیز، غرق در خاطرات می‌شود و در سور و شادی با نوای موسیقی پای‌کوبی می‌کند گویی از یک دنیا به دنیای دیگری بازگشت می‌کند.

گاه لرزش آرشه بر روی سیم‌های کمانچه انسان را به دنیایی جدای از بشریت می‌کشاند آن‌جا که نور است و عشق و تنهایی و گاه ضرب مضراب بر سیم سنتور ناگفته‌های دل را برای اهلش بازگو می‌کند.

حال در سرتاسر ایران بانوی ما هرکس به نحوی و با سازی سخن دل خویش را بر تار موسیقی جاری می‌سازد و روح آدمی تا آن‌جایی که خالق هستی‌ست، پر می‌گشاید و به سوی معشوق می‌رود.

لرستان نیز سرشار است از آواهای زیبای موسیقی، که از گذشته تا به حال چون درختان بلوط و چنار سر به فلک کشیده‌اش، شاخ و برگ نو رویانده و امروز هنرمندان نوجوانش با نوای سازشان حرف‌هایی از دیار فلک‌الافلاک برای تمام مردم دنیا دارند.

در این بین بر آن شدیم تا با استادی ارزشمند و نوازنده‌ای چیره‌دست که در یک خانواده هنردوست، بزرگ شده و تسلط و تمرکز بر پنج ساز دارد گفت‌‍گویی داشته‌ایم که در ادامه این مصاحبه با هنرمند حسین حسنوند بیشتر آشنا می‌شویم.

خودتان را برای مخاطبین معرفی کنید؟ 

با درود و مهر حسین حسنوند متولد ۲۸‌مین روز از نخستین ماه فصل زمستان سال ۸۴ اهل لرستان و ساکن خرم‌آباد دانش‌آموز سال آخر هنرستان هنرهای زیبا در رشته موسیقی مشغول به فراگیری دانش هستم، مدرس و نوازنده سازهای سنتور، سرنا و تنبک که بر سازهای پیانو و سه‌تار نیز تمرکز لازم را دارم، در کنار این امور هم فعالیت‌هایی مانند آهنگ‌سازی و تنظیم هم انجام می‌دهم.

چگونه شد که برای نخستین بار به موسیقی علاقمند شدید؟

در خانواده ما موسیقی ارزش والایی دارد البته سرچشمه این اهمیت را مدیون پدرم استاد درویش‌رضا حسنوند هستم که سال‌های سال است در زمینه ادبیات، فرهنگ و موسیقی فعالیت دارد همین امر کافی بود تا من نیز از زمان کودکی به سمت  موسیقی گرایش داشته باشم.

یاد دارم در زمان کودکی وقتی پدر ساز کمانچه‌اش را کوک و نواختن را آغاز می کرد با یک اسباب‌بازی شبیه کمانچه در کنار ایشان می نشستم و ساز می‌زدم.

و همین برای پدر کافی بود تا علاقه من را نسبت به موسیقی کشف کند و این‌گونه شد که من برای نخستین بار با آموزش ساز تنبک پا به عرصه موسیقی گذاشتم.

از پنج سالگی نزد استادانی چون روان‌شاد استاد محمدرضا کریمی، استاد بابک صادقی کسب تجربه داشتم.

به واسطه شغل پدر اما راهی کردستان شدم در این استان فراگیری سازهای دیگری هم مانند سرنا و سنتور اضافه شد با این که سن و سال کمی داشتم اما نهایت تلاش خود را به کار گرفتم تا با سرنا نوازی کردستان آشنا شوم که خوش‌بختانه در این زمینه موفقیت لازم را به دست آوردم

و به همین واسطه با گروه‌هایی چون سلین و فرجیان که در شهرستان‌های بانه و سقز فعالیت داشتند اجراهایی در کردستان عراق را تجربه کردم.

با بازگشت به خرم‌آباد پس از چند سال همان روال را ادامه دادم و در راستای آشنایی با سرنانوازی لری نزد استاد احسان عبدی‌پور بر این مهم چیره گشتم، آموزش سنتور را هم از همان سال نزد استاد حمید حافظی آغاز نمودم و برای دوره تکمیلی ساز تنبک نیز راهی تهران شدم و طی یک دوره عالی نزد خانواده کامکارها موفق به دریافت پایان‌نامه در این زمینه شدم.

 

دغدغه اصلی شما در بحث فرهنگ و هنر لرستان چیست؟

من اصالتا لک‌زبان هستم(روستای رباط‌نمکی) که زادگاه نیاکانم است در بحث موسیقی باید گفت که زبان لکی غریب واقع شده و آن‌طوری که باید به آن پرداخته نشده است.

البته از نظر موسیقی و شعر و …بزرگانی در این زمینه فعالیت داشته‌ و آثار فاخری هم برجا گذاشته‌اند اما به نظرم باز هم می‌شود پیشرفت‌هایی خوبی در زمینه‌های مختلف هنری برای زبان لکی داشت.

من نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌ام تا آثاری که خلق می‌شود را با کمپانی‌های بزرگ خارج از کشور همکاری کنم تا اصالت لرستان و البته زبان لکی به گوش جهانیان برسد.

در این رابطه یک‌سری آثار با همکاری پدر آفرینش شد که هم خواننده و هم شاعر آن اثر بودند که با همکاری کمپانی سی‌ام‌پی در کانادا از رادیوی این کشور پخش شد من بر این باور هستم و به آن یقین دارم که اگر هر هنرمندی تلاش کند فرهنگ استانی و ملی خویش را گسترش دهد می‌تواند معرف خوبی برای فرهنگ و هنر دیار خود باشد.

تعریفی شما از موسیقی چیست؟

موسیقی از دیدگاه من پلی به سمت خدا است، موسیقی چندین ایستگاه دارد و هرکسی بینشی نسبت به آن خواهد داشت من تلاش می‌کنم معنویت را در سازم حفظ کنم و ذهنم به جای دیگری پراکنده نشود و به نظرم این امر خود معنویت است.

 

از هنرمندان لرستان‌ کارهای چه کسانی را گوش می‌دهید ؟

در لرستان شاگردی بسیاری از اساتید موسیقی را داشته‌ام از همان کودکی به نوازندگی استاد احسان عبدی‌پور علاقه زیادی داشتم، روان‌شاد استاد محمدرضا کریمی که یکی از تنبک نوازان نوین لرستان بودند،  استاد فرج علی‌پور که سفیر موسیقی لرستان هستند و اگر بگوییم بخش بزرگی از موسیقی این استان مدیون استاد علی‌پور است، اغراق نکرده‌ایم،  چراکه با ساز این هنرمند بود که موسیقی لرستان به گوش جهانیان رسانده شد، سرنای لرستان نیز برای نخستین بار توسط استاد عبدی‌پور در ارکستر سازهای بادی در سوئد اجرا شد.

استاد علیپور با بزرگان موسیقی همچون اردشیر کامکار و کیهان کلهر همکاری داشته‌اند و به همین واسطه کارهای بسیار زیبایی خلق شده و همین امر کافی‌ست که بگوییم استاد فرج علیپور به نوعی دین خود را به فرهنگ و هنر لرستان ادا کرده‌اند.

اهل موسیقی سنتی هستید یا کلاسیک؟

من سعی می‌کنم هر موسیقی خوبی را گوش کنم اما کارهایی که خودم آهنگ‌سازی آنها را انجام می‌دهم بیشتر سمت موسیقی کلاسیک و آهنگ سازی موسیقی سنتی است سعی می‌کنیم گه‌گاهی از موسیقی مناطق دیگر هم به صورت تلفیقی استفاده کنیم

دوست دارید با کدام خواننده اجرا داشته باشید؟

ایران زمین، هنرمندان فاخر و ارزشمند بسیار زیادی چون محمد معتمدی، علیرضا قربانی و … را در دامان خود پرورانده، اما به شخص بسیار علاقمند هستم با استاد همایون شجریان همکاری داشته باشم.

 

استاد همایون شجریان به تلاش و پشتکار توانستند صورت و سیمای جدیدی از موسیقی سنتی را اجرا و خلق کنند و مورد استقبال نسل جدید هم قرار گرفته است آیا شما هم برنامه‌ای دارید که موسیقی لری را به سمت نوین سوق دهید؟

یک‌سری پروژه‌های موسیقی هستند که به ذهنم رسید تا موسیقی مقامی و فولک لرستان را به سمت نوین‌ ببریم.

در این زمینه برای یک آلبوم که کار تنظیم آ‌ن‌را بر عهده گرفته‌ام و در رابطه با مقام‌های موسیقی لرستان خواهد بود و قرار است در خارج از کشور ضبط بشود در واقع با یکی از ارکسترهای سمفونیک‌ قرارداد ببندیم البته ممکن است به واسطه حجم بالای کار این وعده کمی طول بکشد اما مهم این است که انجام خواهد گرفت.

برای چند کار آهنگ‌سازی داشته‌اید؟ 

فعلا در حال ضبط یک آلبوم هستیم اما بیش از این هم سه تراک موسیقی مقامی لکی با همکاری پدرم استاد درویش‌رضا حسنوند ساخته‌ام در واقع موسیقی‌هایی دیگری هم بود که کار تنظیم آنها را عهده‌دار بودم اما در مجموع یک آلبوم هفت تراکه که فعلا آماده نشده اما سنتی و کلاسیک است و به صورت تلفیقی ساخته شده است.

مسیر موفقیت در موسیقی را تا کجا ادامه می‌دهید؟

موسیقی از زندگی من حذف شدنی نیست اما بر این باورم تا زمانی که عشق موسیقی و البته دغدغه آن را داریم باید پیش برویم بعد از آن تجربه خود را در اختیار نیروی فکری خلاق‌تر و جوا‌ن‌تر قرار بدهیم چرا که معتقدم ظرفیت‌هایی وجود دارند که از ما قوی‌تر هستند اما ناشناخته، به نظر من از یک مسیری به بعد ما باید میدان تجربه را در اختیار جوانان دیگر قرار دهیم البته به شرط اینکه ما کارمان را به خوبی انجام داده باشیم.ُ

مهم‌ترین چالش پیش روی موسیقی لرستان چیست و آیا قابلیت برطرف شدن را دارد؟

از نظر من  البته موسیقی لرستان بسیار اندک، نیاز به نوآوری دارد که متاسفانه تاکنون به آن پرداخته نشده و این مهم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، موسیقی ما بااصالت و ریشه‌دار است و می‌تواند در جهان حرف‌های بسیاری برای زدن داشته باشد و این میدان اگر به شرط انتقال تجریه در اختیار جوانان قرار گیرد یقینا قابلیت برطرف شدن را دارد

صحبتی از جانب خودتان برای مخاطبان

هرکسی در هر عرصه‌ای در حال فعالیت است باید تلاش کند همه خود را بگذارد و دور از حاشیه باشد تا  به حد عالی خود برسد و اصل هم همین است.

علاقه‌ای به شعر و ادبیات دارید؟ 

به شعر و ادبیات علاقه خوبی دارم من برای مولانا ارزش بسیاری قائل هستم و تلاش می‌کنم تا با اشعار این شاعر بزرگ زندگی خود را پیش ببرم.

صحبت پایانی 

بسیار ممنونم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید و امیدوارم بتوانم به نوبه خود و با یاری خدا معرف خوبی برای فرهنگ و هنر لرستان باشم.

لرستان سرشار است از هنرمندان ناشناخته فاخر کم سن و سال اما با درجه استادی که هر کدام برای خود فرصت و ظرفیتی ارزشمند برای انتقال فرهنگ کهن این استان به تمام دنیا هستند که امیدوارم این مهم مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.