ضرورت برخورد قاطع با زمین‌خواران دانه دُرشت

شناسه : 3391 ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۱۴
ماژین‌نیوز، نماینده ولی‌فقیه در لرستان بر ضرورت برخورد با دانه درشت‌ها، زمین خواران و کوه خواران در این استان تاکید کرد
ضرورت برخورد قاطع با زمین‌خواران دانه دُرشت
پ
پ

حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی  در جلسه بررسی موانع و مشکلات کمیسیون رفع تداخلات اراضی بر ضرورت حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و اظهار داشت: طبیعت امانت در دست انسان است و باید از آن حفاظت کرد؛ در آیات و روایات متعدد آمده است که اراضی را آباد کنیم.

بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی استان تعطیل شده‌اند

وی با بیان اینکه امام صادق (ع) می‌فرماید «درخت بکارید و کشاورزی کنید که هیچ عملی از کاشت درخت و کشاورزی حلال‌تر و پاکیزه‌تر نیست»، تصریح کرد: در روایت دیگری آمده است اگر سرزمینی از آب برخوردار باشد و مردم آن فقیر باشند، این مردم از رحمت خدا به دور هستند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه باید برای محیط زیست برنامه‌های مدون چند ساله داشت و از دانش اهل فن و گروه‌های مردمی بهره برد، افزود: در برنامه ریزی برای حفاظت از محیط زیست نباید تنها به بودجه‌های استانی بسنده کرد، بلکه از سرمایه‌های مادی و معنوی ملی هم باید استفاده شود و از توان دوستداران محیط زیست بهره گرفت.

حجت الاسلام شاهرخی یادآور شد: حفظ و نگهداری درختان کهنسال شهر از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه باید توجه کنیم که نقشه‌هایی در گذشته تهیه شده است، اما باید شرایط امروز اراضی را توجه کنیم، گفت: در تعیین تکلیف اراضی، نباید به طور مداوم بر نقشه‌های ۶۰ سال پیش تاکید شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی استان تعطیل شده‌اند، بخش عمده‌ای از مردم در حوزه کشاورزی اشتغال دارند و باید در مسئله تداخلات اراضی کشاورزی که محل تأمین معیشت مردم است دقت لازم به عمل آید، تصریح کرد: اراضی که شخم زده شده و کشاورزان سال هاست روی این اراضی کشت می‌کنند، نباید به عنوان منابع ملی پس گرفته شوند.

ضرورت برخورد قاطع با زمین‌خواران و کوه‌خواران

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه نباید بر روی نقشه هوایی اراضی تاکید شود و حال فعلی اراضی کشاورزی نیز باید رصد شود، افزود: بایستی قرص و محکم در مقابل کسی که درخت قطع می‌کند و محیط زیست و منابع ملی تخریب می‌کند بایستیم؛ اما بین کشاورزی که از زمین خود درآمد کسب می‌کند با کسی که درختان را قطع می‌کند و منابع ملی را تخریب می‌کند تفاوت قائل شویم.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد طبیعت را تصرف کرده‌اند، چه میزان با آنها برخورد شده است؟ اظهار داشت: برویم سراغ افراد ویژه خوار و متصرف منابع ملی، برویم سراغ این افراد و حق ملت و دولت را از کسانی بگیریم که کوه خواری و طبیعت خواری می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه باید به یک جمع‌بندی واحد برسیم، مردم را به دادگاه و دادگستری ارجاع ندهیم و اراضی که سابقه شخم زدن و کشت کردن دارند و مشخص است چندین سال است که زیر کشت می‌روند را اجازه دهیم کشاورزان فعالیت خود را ادامه دهند.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه باید روی شناسایی و برخورد با دانه درشت‌ها و زمین خواران و کوه خواران تمرکز کنیم، افزود: در موضوع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع ملی باید رعایت عدل و انصاف و مردم داری مدنظر قرار بگیرد.

 

انتهای‌پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.