خطر قاچاق بیخ گوش سمندر لرستانی

شناسه : 18432 ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۳۵
مدیرکل محیط‌زیست لرستان از قاچاق و خرید و فروش غیرقانونی گونه سمندر لرستانی در آستانه سال نو خبر داد.
خطر قاچاق بیخ گوش سمندر لرستانی
پ
پ

به گزارش ماژین‌نیوز، علی سالاروند در حاشیه همایش توانمندی جوامع محلی در منطقه «کول چپ» شهرستان پل‌دختر اظهار کرد: این همایش به منظور حفاظت هر چه بهتر با کمک جوامع محلی از گونه سمندر برگزار شد.

وی، قاچاق و خرید و فروش غیرقانونی سمندر لرستانی را اصلی‌ترین عامل تهدید کننده این گونه دانست و افزود: متأسفانه گونه سمندر لرستانی به دلایل مختلفی مانند تخریب زیستگاه‌ها و قاچاق توسط افراد سودجو در معرض خطر انقراض و بحران قرار گرفته و جمعیت آن به شدت کاهش یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان بر ورود جوامع محلی به حفاظت از گونه سمندر لرستانی تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از خطر انقراض این گونه کمیاب لازم است در راستای حفاظت جوامع محلی از آن فرهنگ سازی صورت گیرد.

خطر قاچاق بیخ گوش سمندر لرستانی

سالاروند بر ضرورت حفاظت مؤثر از سمندر لرستانی به عنوان یک گونه اندمیک در خطر انقراض تاکید کرد و افزود: به همین منظور سعی شد با استفاده از اساتید دانشگاه لرستان جوامع محلی نسبت به ارزش‌ها و کارکردهای سمندر لرستانی در راستای حفاظت از این گونه آگاه شوند.

وی یادآور شد: سمندر لرستانی از جمله معدود گونه‌های دوزیست دمدار در ایران است که با توجه به زیبایی خاص و منحصر به فردی که دارد در معرض خطر قاچاق است که نیاز به برنامه‌ریزی جامع و دقیق برای برخورد با عوامل قاچاق این گونه احساس می‌شود و انتظار می‌رود در سطح استان و کشور، تشکل‌های مردم نهاد و جوامع بومی و محلی به ویژه در روزهای پایانی سال از این گونه حمایت و حفاظت همه جانبه داشته باشند.

خرید و فروش «سین» هشتم سفره عید

بنا بر این گزارش، روایت سمندر لرستانی حکایت زیبایی گونه‌ای منحصربه‌فرد است که همین رنگارنگ بودنش برایش دردسرساز شده تا هرساله در آستانه عید نوروز قاچاق این‌گونه منحصربه‌فرد برای رفتن سر سفره «هشت سین» مردم اوج بگیرد.

سمندر کوهستانی لرستان در سال‌های گذشته تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده، این‌گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.

نام این‌گونه ترکیبی از دو کلمه سام (آتش) و اندر (درمیان) بوده و به همین دلیل در برخی از کتب قدیمی او را فرزند آتش نامیده‌اند. در حقیقت جوامع محلی سمندر را نماد پاکی، شجاعت و انسان راست‌کردار دانسته و در بین آن‌ها از احترام ویژه‌ای برخوردار است.

نخستین عاملی که موجب شد سمندر لرستانی روند انقراض را آغاز کند، قاچاق بیش‌ازحد این‌گونه به دست سوداگران حیات‌وحش بود، صادرات سمندر چنان رونق یافت که فروش سمندر در کنار خیابان و ماهی‌فروشی‌ها به یک امر کاملاً عادی تبدیل شد.

با ورود محیط‌زیست و برخورد جدی با قاچاقچیان این‌گونه منحصربه‌فرد خطرات برایش کاهش پیداکرده، اما بازهم در ایام نوروز زمزمه قاچاق این‌گونه به‌عنوان «سین» هشتم سفره عید به گوش می‌رسد.

سرچشمه خبر: خبرگزاری مهر

پایان‌خبر/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.