خرید تضمینی گندم از ۱۴۰ هزار تُن گذشت/پرداخت طلب ۲۳۴ میلیارد تومانی کشاورزان تا ۱۹ تیر

شناسه : 1949 ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱ نویسنده : نصراله صیاد
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: تا به امروز بالغ بر 140 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان در قالب 30 هزار و 809 محموله از 15 هزار و 732 کشاورز دریافت کرده‌ایم.
خرید تضمینی گندم از ۱۴۰ هزار تُن گذشت/پرداخت طلب ۲۳۴ میلیارد تومانی کشاورزان تا ۱۹ تیر
پ
پ

ماژین‌نیوز_اختصاصی؛ حجت‌اله بیرانوند اظهار کرد: نسبت به سال گذشته در همین تاریخ ۱۵ درصد افزایش خرید داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در بحث خرید دانه‌ روغنی کلزا نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته‌ایم، ادامه داد: در این رابطه، عمده شهرهای استان به غیر از پل‌دختر، کوهدشت و رومشکان روند افزایشی داشته‌اند.

بیرانوند در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که کشت گندم در فصل پاییز سال گذشته صورت گرفته است، بیان داشت: عمده اراضی ما دیم است خوش‌بختانه کرونا لطمه و آسیب جدی در این بخش وارد نکرده و در برداشت نیز تاکنون مشکلی نداشته‌ایم.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی لرستان اظهار کرد: تنها مشکلی که داریم این است که طبق پیش‌‌بینی جهاد کشاورزی قرار بود ۴۰۰ هزار تن خرید تضمینی داشته باشیم اما به دلیل عدم بارندگی مناسب در اردی‌بهشت ماه، محقق شدن این امر اندکی سخت است.

بیرانوند با بیان این‌که بیشترین رشد خرید تضمینی گندم در لرستان مربوط به الیگودرز است که ۳ هزار و ۵۲۷ تن خرید داشتیم و این رقم در سال گذشته یک هزار و ۴۱ تن بوده است، بیان کرد: در مجموع پیش‌بینی می‌شود تقریبا ۳۰۰ هزار تن خرید گندم داشته باشیم.

وی، افزود: در بحث دانه‌های روغنی کلزا نیز در سال گذشته یک‌هزار و ۵۶۵ تن خرید داشتیم که در سال‌جاری تاکنون این رقم به یک‌هزار و ۵۹۰ تن رسیده و یک درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

این مسئول بیان داشت: بیشترین نرخ خرید کلزا در لرستان مربوط به الشتر است و علت اصلی آن شرایط مناسب آب و هوایی و ترویج فرهنگ تولید این محصول در این شهر است در سال‌جاری تاکنون در بحث کلزا ۷۴۸ تن خرید داشته‌ایم.

وی در ادامه با بیان این‌که روند خرید تضمینی گندم و کلزا از کشاورزان تا ۱۵ مهرماه ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: لرستان به لحاظ بعد کیفی محصولات کشاورزی در کشور جایگاه مناسبی دارد.

بیرانوند، اظهار داشت: در بحث زیرساخت‌های کشاورزی در حوزه نگهداری گندم ظرفیت ذخیره‌سازی ۸۰۰ هزار تن را داریم که این رقم در آینده‌ای نزدیک به یک‌میلیون تن نیز خواهد رسید این رقم در سال گذشته ۵۴۰ هزار تن بوده است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که طبق داده‌های جهادکشاورزی در سال‌جاری سطح زیر کشت ما در بحث کلزا،  ۱۹۱۳ هکتار است و برآورد تقریبی تولید ۳۴۵۰ تن که بیشترین آن با رقم ۶۴۲ تن مربوط به سلسله می‌باشد، تصریح کرد: در بحث گندم ، ۱۹۴ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی دیم و ۴۶ هزار و ۲۵۳ هکتار زمین آبی داریم.

وی افزود: برآورد تولید گندم آبی لرستان در حال حاضر ۱۹۶ هزار و ۷۳۵ تن است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که اراضی دیم بیشترین ریسک را در کشاورزی دارند زیرا کم و زیاد بودن و البته کیفیت داشتن آن‌ها ارتباط مستقیم با باریدن باران دارد، تصریح کرد: ۲۵۰  تا ۲۷۰ هزار تن ظرفیت استفاده ما از گندم در طول سال است، خرسندیم بگوییم ۴ برابر نیاز استان ظرفیت ذخیره‌سازی داریم ما می‌توانیم برای ۳ استان دیگر نیز ذخیره‌سازی داشته باشیم.

بیرانوند ادامه داد: بهای خرید گندم بابت طلب کشاورزان از جانب بانک به هیچ‌وجه برداشت یا مسدود نمی‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: تا به امروز ۲۳۴ میلیارد تومان بابت خرید تضمینی تا تاریخ ۱۹ تیرماه کشاورزان تسویه شده که در سنوات گذشته روند پرداخت به فاصله ۶۰ روز صورت می‌گرفت.

 

انتهای‌پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.