امام علی(ع) آینه تمام‌نمای عدالت‌ورزی

شناسه : 12247 ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
امام اول شیعیان، امیرمومنان الگوی مردانگی و عدالت به معنای واقعی کلمه است چراکه در بین ویژگی‌ها و سجایای اخلاقی آن حضرت، عدالت‌ورزی و عدالت‌پیشگی ایشان بیشتر برجسته بوده و خودنمایی می‌کند.
امام علی(ع) آینه تمام‌نمای عدالت‌ورزی
پ
پ

ماژین‌نیوز، نصراله صیادبیرانوند؛ امام علی(ع) به سبب اینکه پرورش یافته دامان نبوت و بنیانگذار حکومت علوی است بعد از رسیدن به حکومت، عدالت را سرمشق و سرلوحه حکومت‌داری خود قرار داده به نوعی که در نامه‌ها، خطبه‌ها و حکمت‌های آن حضرت در نهج‌البلاغه و نیز در فرمایشات آن حضرت می‌توان برجستگی و عیان بودن مقوله عدالت و عدالت پیشگی را مشاهده کرد.

امام اول شیعیان بعد از ۲۵ سال خانه‌نشینی پایه و اساس حکومتی را بنا می‌نهند که بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز الگو و سرمشق مدیران و مسئولان طراز اسلام است از طرفی سبک مدیریت و عدالت‌ پیشگی آن حضرت می‌تواند آیینه تمام نمای عدالت‌ورزی برای تمام بشریت باشد.

امام علی(ع) در سال پایان حکومت خود می‌فرمایند: که تمام همت و جدیت خود را به کار گرفته تا اهل کوفه همه نان گندم بخورند و آب فرات بیاشامند و این فرمایش آن حضرت به عدالت‌ورزی و عدالت‌پیشگی وی اشاره دارد.

در احوالات و نحوه شهادت امام اول شیعیان آمده است که امام علی(ع) به سبب شدت عدالتش به شهادت رسید و شهید راه عدالت است.

از مصادیق عدالت‌محوری و عدالت‌ورزی امام علی(ع) می‌توان در برخورد آن حضرت با بیت‌المال و عدالت در تقسیم آن اشاره کرد تا جایی که وقتی برادرش عقیل، درخواست حق بیشتری از بیت‌المال می‌کند امام علی(ع) حاضر نیستند سه کیلو گندم به برادر تنی و خونی خود داده و او را از این کار بر حذر می‌دارند.

مخلص کلام اینکه امروز عدالت‌محوری حلقه مفقوده‌ای است که باید آن‌را در احوالات و شیوه سیره علوی مشاهده کرد چراکه اگر تنها ۵۰ درصد شیوه و منش امام علی(ع) جاری و ساری شود تمام مشکلات جوامع بشریت حل خواهد شد.

به امید آنکه شاهد بسط و گسترش عدالت به تاسی از مولای متقیان در جهان بشریت باشیم.

پایان‌پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.