آغاز طرح ردیابی آنفلوآنزای پرندگان در لرستان

شناسه : 25807 ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
مدیرکل دام‌پزشکی لرستان از آغاز طرح ردیابی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان خبر داد.
آغاز طرح ردیابی آنفلوآنزای پرندگان در لرستان
پ
پ

به گزارش ماژین‌نیوز، مصطفا زبردست اظهار کرد: در اجرای این طرح تعداد ۹۰ روستای استان و در مجموع ۹۰۰۰ انواع پرنده مورد رصد، پایش و نمونه‌برداری سرمی قرار می‌گیرند.

وی افزود: از ابتدای تیر سال‌جاری تا نیمه مرداد طرح پدافند غیرعامل ردیابی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حال انجام می‌باشد.

مدیرکل دام‌پزشکی لرستان ادامه داد: با توجه به نقش و اهمیت پرندگان بومی به‌عنوان ذخایر ژنتیکی و هم‌چنین تأمین پروتئین خانوارهای روستایی و عشایری، این طرح با همکاری سازمان دامپزشکی کشور در استان آغاز شده و در این راستا مقرر است تعداد ۹۰ روستای استان و در مجموع ۹۰۰۰ انواع پرنده مورد رصد، پایش و نمونه‌برداری سرمی قرار گیرند.

زبردست با بیان اينکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های ویروسی قابل انتقال بین جمعیت پرندگان و انسان می‌باشد، گفت: ارزیابی سرمی و داشتن اطلاعات کافی از نظر وضعیت بیماری در سطح استان دارای اهمیت بالایی‌ست برای برنامه‌ریزی‌های صنعت طیور استان و اجرای عملیات پیشگیرانه از این بیماری می‌باشد.

وی با اعلام اینکه این طرح به صورت هم‌زمان با سایر استان‌های کشور در قالب ۱۲ گروه از کارشناسان دام‌پزشکی استان با عملیات اجرایی رایگان انجام خواهد شد  از کلیه مرغداران هم‌استانی درخواست کرد با تیم‌های اعزامی دام‌پزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

پایان‌خبر/

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.